На наш погляд, ефективність залежить насамперед від того, що ми робимо зараз, кожної окремо взятої хвилини, тобто тут і зараз. Саме ті дії, які ми робимо зараз, визначають те, наскільки успішними ми будемо в майбутньому, як швидко і легко ми зможемо досягти намічених цілей та отримати бажані результати. Давайте розглянемо це на простому прикладі.
Уявіть, журналісти популярного у Вашому місті бізнес-журналу, попросили Вас написати статтю про Вашу компанію та її послуги. Ви з ентузіазмом приступили до написання статті. Незабаром Вам знадобилося уточнити значення якогось слова, Ви відкрили електронну версію тлумачного словника, щоб його подивитися і тут побачили на цій сторінці анонс фільму, на який давно хотіли піти. Ви зацікавилися, перейшли за посиланням, дізналися коли буде показ, замовили квитки. Вже хотіли повернутися до написання статті, але тут в месенджері написав друг, з яким Ви дуже давно не бачилися і запросив до себе на день народження. Не відповісти Ви йому не можете. Потім Вам зателефонували з робочих питань, які ніхто не може вирішити без Вашого схвалення…
Так минуло 5 годин. А замість готової статті у Вас надруковано один абзац. Начебто Ви весь час були чимось зайняті. Але чи можна сказати, що Ви його ефективно провели? Чи досягли Ви успіху? Ні. Тому що Ваша мета написати статтю, так і не була досягнута. Ви відволіклися від наміченої мети і стали займатися тим, що не сприяло її реалізації. Таким чином, кожен день безліч людей буквально "тоне" в особистій неефективності.
Ефективність залежить від того, наскільки ми можемо сконцентруватися на потрібній меті і робити ті дії, які приведуть нас до її здійснення. Але, щоб утримувати фокус на бажаній меті, нам необхідно звертати на неї увагу, згодні? Увага, на наш погляд, є дуже важливим фактором, від якого залежить ефективність, а також найціннішим ресурсом керівника. Тому поговоримо про це докладніше.
На жаль, багато керівників недооцінюють важливість уваги та її вплив на ефективність їхньої роботи. Адже в нашому житті розвиваються ті області, на які ми звертаємо увагу. Уявіть собі, що у Вас на підвіконні стоїть квітка. Якщо Ви звертатимете на неї увагу, Ви розумітимете, як саме за нею потрібно доглядати: поливати, удобрювати, підв'язати гілки або пересадити. У цьому випадку Ваша квітка ростиме, цвістиме і радуватиме око. Якщо Ви приберете з неї увагу, то неодмінно забудете про необхідний їй догляд, і незабаром квітки у Вас не буде.
Те саме стосується будь-якої галузі життя та бізнесу: поки Ви звертаєте на неї свою увагу - вона буде розвиватися та процвітати. Як тільки Ви перестанете це робити, у ній почнеться з'являтися дедалі більше проблем. Тому, якщо Ви хочете досягти в якійсь області хороших результатів – Вам необхідно чітко
ставити цілі та утримувати на них свою увагу. Більшість планів не реалізовується саме тому, що на середині шляху до мети наша увага відволікається та переключається на інші справи.
Є важливий аспект щодо уваги, який необхідно пояснити. Тут важливо розуміти, що кількість нашої уваги обмежена! У когось її трохи більше, у когось трохи менше, але кожна людина має певний ліміт уваги. Давайте уявимо, що його можна виміряти в “умовних одиницях уваги”. Можна сказати, що ми звертаємо одиниці нашої уваги на все, що ми робимо, і про що ми думаємо.
Якщо ми займаємося простою і знайомою нам справою, то достатньо направити на неї всього пару одиниць уваги. Наприклад, можна мити посуд, одночасно розмовляти з дітьми та думати про те, куди Ви поїдете з сім'єю на вихідні. При цьому Ви все одно отримаєте потрібний результат – чистий посуд. Чим важливіша і найвідповідальніша у нас справа - наприклад, виконання акробатичного трюку на великій висоті або переговори з іноземною компанією про можливість співпраці - тим більше одиниць уваги ми повинні туди направити, щоб зробити їх успішними. Розглянемо, як це можна застосувати до ведення бізнесу.
Уявіть, що Ви приїхали на ділову зустріч, щоб укласти договір про співпрацю з новим партнером. Ця зустріч дуже важлива для Вас, тому потрібно звернути на розмову з партнером багато уваги. У Вас зараз є, скажімо, 10 одиниць уваги, і Ви всі їх маєте направити на спілкування. Через 15 хвилин після початку розмови Вам дзвонить головний бухгалтер і повідомляє, що хтось із клієнтів все ще не перерахував гроші за придбаний у Вас товар, і через це вона не може здійснити заплановані на сьогодні оплати. Звичайно, перебуваючи на зустрічі, Ви не можете вирішити дане питання і обіцяєте бухгалтеру передзвонити через 2 години. Але тепер Ви пам'ятатимете про те, що на роботі є проблема, для вирішення якої потрібна Ваша участь. Отже, це питання, хочете Ви того чи ні, вже утримує кілька одиниць Вашої уваги. Отже, партнеру Ви можете приділити не 10, а 7 одиниць уваги.
Ще через 10 хвилин дзвонить Ваша сестра та хоче обговорити з Вами спільний подарунок на ювілей весілля Ваших батьків. Звичайно ж, Ви пояснюєте, що зайняті та зателефонуєте їй пізніше. Але Ви все одно пам'ятаєте, що сестра засмутилася через те, що Ви їй не змогли приділити час. Та й свято у батьків справді вже скоро… Приблизно дві одиниці уваги у Вас залишилося на цьому питанні. І Ви вже можете приділити співрозмовнику лише половину уваги, яку насправді вимагає ця зустріч. Отже, Ви спілкуєтеся з меншою ефективністю, ніж могли б.
Незабаром Вам дзвонить офіс-менеджер і у паніці повідомляє, що через ремонт у сусідньому офісі пошкодилася проводка, тому тепер у всьому будинку немає світла, і запитує Вас, що робити. Звичайно, перебуваючи далеко від офісу, Ви не можете змінити ситуацію. Але цей форс-мажор також забере частину Вашої уваги. Все, після цього зустріч можна закінчувати і переносити на інший час. У Вас уже не залишилося вільних одиниць уваги, щоб зосередитися на обговоренні нюансів співпраці та ефективно вирішити виниклі питання.
У результаті, Ви витратили майже годину часу, але початкової мети - укласти договір про співпрацю - так і не досягли. Ваш стан далекий від ідеального, а саме: ви роздратовані, запальні і готові відірвати комусь голову, тому що на Вас впало багато проблем, які треба вирішувати і Ви навіть не уявляєте, за що братися в першу чергу. Та й Ваш партнер явно не в захваті від цього. Тобто, призначити нову зустріч із ним буде проблематично. У такому стані більшість керівників проводить кожен робочий день. І в цьому полягає одна з головних причин їхньої слабкої ефективності.